dissabte, 14 de desembre del 2013

Conceptualització de l'aprenentatge amb l'ordinador

El dilluns  dia 9 de desembre vam estar parlant de la conceptualització de l'aprenentatge amb l'ordinador a través de metàfores. Aquestes metàfores expliquen com la tecnologia ens pot ensenyar o ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.


  1.  La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor: Consisteix en trobar la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne. L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua i així és va repetint el procés tantes vegades com es vulgui. És cert que l'ordinador avalua els errors de l'alumne, però no és capaç de detectar el tipus d'errors que comet l'alumne i que és el que més li cal reforçar. Per tant, és l'alumne el que decideix quin és el seu nivell de coneixement, relacionant-ho amb les activitats que li corresponen fer.
  2.  La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne: L'alumne és el que controla a l'ordinador i no a l'inversa. Va ser Seymour Papert qui a finals del anys 60 va començar a treball en aquesta concepció. Va crear el concepte de micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge on segueix un procés reflexiu, és l'alumne qui ensenya, donant instruccions al ordinador sobre el que ha de fer. Aquesta concepció de l'ordinador permet fer a l'alumne un aprenentatge sobretot basat en l'experimentació i la reflexió, ja que no li proporcionen tot. 
  3.  La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador: En aquest cas, els ordinadors permet fer un aprenentatge per descoberta força semblant al que es produeix en els micromons de Papert, però d'una forma més limitada, ja que són sistemes tancats en el que l'usuari por manipular diversos paràmetres, però no crear-ne de nous. Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés la realitat. Per exemple aquest fenomen sobretot es produeix quan es vol simular els sistemes de relació social, que poden aportar interpretacions del món real molt errònies. A classe vam veure un simulador del creixement d'una planta. A partir d'aquesta simulació els alumnes podien veure que una planta per créixer necessita aigua, llum i temps. També permetia que reflexionessin que els passa a les plantes davant d'un excés de sol o d'aigua. Tradicionalment a l'escola el que s'havia fet era tenir una planta a classe i observar com creixia. Però era un procés llarg i no era molt ètic experimentar com una planta mor davant excessos d'aigua o de sol.
  4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina: En el nostre dia a dia és habitual utilitzar l'ordinador com una eina de treball. L'ordinador ens permet realitzar tot tipus d'activitats diverses. Un clar exemple són els programes de dibuix que ens permeten utilitzar diferents gruixos de llapis i pinzell, pintar amb diversos colors, retocar imatges... Però el que no hauríem de fer és ara que l'ordinador ens aporta totes aquestes noves eines tradicionals. Tot i que és veritat que ens aporten rapidesa. S'hauria de aconseguir trobar un equilibri. Autors com Jordi Vivancos, consideren que considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines és limitar-lo i no deixar veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en els entorns educatius.
A continuació posaré una taula amb exemples de les quatre metàfores. Suposo que els exemples ajudaran a entendre en que consisteix cada metàfora a aquells que estiguin interessats en el tema. 




La taula que he creat amb els exemple de les diferents metàfores la he pujat al Scribd. A continuació explicaré que és Scribd i els passos que he seguit per pujar el document, per si algú està interessat.

Scribd
És pot descriure com una gran biblioteca en línia on es poden publicar documents i compartir-los.
Tenir un compte a Scripd et permet publicar els teus documents de manera fàcil i ràpida, també et pot servir per compartir amb altres persones que tenen gustos similars als teus informació.
Avantatges que proporciona:
  • Permet publicar, emmagatzemar i compartir documents en línia.
  • No es necessari descarregar-los perquè puguin ser revisats.
  • Podem consultar els documents en qualsevol moment que ho necessitem.
  • Un cop has compartit documents pots donar i rebre comentaris que t'aportaran diferents coneixements i un gran enriquiment. 
Un cop ja sabem que és el Scribd i quins beneficis ens pot aportar és el moment de posar-ho en pràctica. 

1r Pas: Crear un compte




2n Pas: Pujar un arxiu



3r Pas: Triar l'arxiu que volem pujar. Per poder pujar la taula que he creat he hagut de passar el document a pdf



4t Pas: Un cop ja has pujat el document has d'omplir uns camps obligatoris i guardar.

5è Pas: Polsem a veure els documents al Scribd
6è Pas: Ja tenim el document pujat al Scribd. En aquesta imatge mostraré com trobar el codi embed per si voleu compartir el document pujat en algun altre lloc, per exemple en un bloc.


Espero que tots els passos us seguin útils i aprengueu a publicar un document al Scribd. 
Aquesta petita cerca sobre la conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador, m'ha permés conèixer els diferents usos que pot tenir un ordinador dins d'una aula. 
Aprendre a compartir documents al Scribd i haver-me creat un compte m'aportarà gran enriquiment, ja que podré obtenir informació de documents que pugin altres persones. 

Webgrafia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada