La conferència sobre
les tablets i les pissarres digitals va constar de dues parts.
La primera part va
ser la xerrada d’un mestre que ens va explicar com afavoreix en l’educació la
introducció de les pissarres digitals. La funció de les pissarres digitals és
millorar i facilitar l’aprenentatge a les aules. Però cal que, igual que amb
totes les noves tecnologies, es faci un ús adequat. Va explicar que és
important mostrar als alumnes com buscar informació de manera selectiva. A
Internet trobem gran quantitat d’informació i hem de saber diferenciar la que
és fiable de la que no ho és, i la forma més fàcil és utilitzant la opinió dels
altres usuaris.
Va remarcar que les
pissarres digitals, a diferència de les tradicionals, són molt més que una pedra. Les PDI (pissarres
digitals interactives) ofereixen gran varietat de recursos sense molta
preparació prèvia.
Va donar gran
importància al fet d’utilitzar adequadament les PDI. Com que són tàctils, els
alumnes poden interactuar. Però aquesta interacció, no sempre, és favorable per a l’aprenentatge. Ens va
comentar que no és convenient tenir la PDI al centre de la classe, és millor
tenir-la a racó i utilitzar-la, únicament, en els moments més adequats.
Una de les grans
utilitats que tenen les PDI i que jo també crec que pot ser beneficiosa, és que
possibilita projectar el producte final dels treballs dels alumnes tant si
s’han fet mitjançant aparells electrònics o amb paper. Poder veure’ls en
pantalla gran permet fer una millor valoració col·lectiva.
D’aquesta primera
part de la conferència extrec que és important renovar-se i utilitzar nous
mètodes en l’educació però sempre sota una reflexió de si estem fent-ne un ús
adequat. També, crec que és molt important fomentar que els alumnes sàpiguen
fer-ne un ús racional.
Una PDI
A la segona part de
la conferència la Marta Palet i en Jordi Bigas, dos mestres de l’escola Mare de
Déu de la Mercé, ens van explicar un projecte que duen a terme amb els Ipad a
les aules.
Ens van comentar que el
fet de dur a terme aquest projecte a l’escola va requerir, al professorat, molta
formació sobre l’Ipad, molt esforç i dedicació. Els Ipad van molt bé per temes
d’organització, ja que tenen un calendari compartit, per passar llista de
manera més ràpida i tenen una agenda per tenir totes les valoracions diàries.
A l’escola, normalment,
treballen combinant l’Ipad i els materials tradicionals per racons. L’Ipad
fomenta el treball en grup ja que el comparteixen tots els membres de l’aula.
Permet fer activitats autocorrectives i després aquestes activitats fan un
percentatge d’encerts. A partir d’aquest percentatge el mestre sap si l’alumne
ha dut a terme correctament l’activitat.
Un dels aspectes més
útils que he trobat dels Ipad és que permeten treballar l’expressió oral. Ens
van mostrar una activitat en que els nens i nenes de una classe de segon de
primària havien creat una història. Primer havien elaborat els guions, després
s’havien repartit els personatges i un cop es sabien el paper havien gravat les
seves veus. Per últim, havien escollit els dibuixos i havien ajuntat tota la
composició. Aquest projecte els havia ajudat a renovar-se, reflexionar i
treballar conjuntament.
Després d’escoltar el
funcionament d’aquest projecte crec que la utilització dels Ipad a la classe
pot ser favorable. És necessari tenir i conèixer diferents recursos per tal
d’utilitzar-los en el moment que creiem més adequat.
Activitats que es realitzen amb els IPad
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada